Wednesday, October 27, 2010

Aku terima nikahnya

Galeri Ilmu Publisher
RM 20.90*

"Tarikh bertunang sudah dipersetuhui, cuma 'Mak' nak tanya sesuatu. Kamu pernahkah melihat yang empunya diri?" bakal ibu mertua saya bertanya. Beliau sudahpun membahasakan dirinya 'Emak'.
"Belum, Mak," saya menjawab sambil tersenyum.

Saya dapat melihat wajah abang saya yang begitu terkejut. Macam mana adiknya boleh bersetuju untuk berkahwin dengan seorang yang belum pernah ditemui? Rakan-rakan yang mendapat tahu tentang pertunangan saya dengan seorang bakal doktor juga amat terkejut.
Anda gilakah, Hasrizal? Kahwin dengan doktor! Anda tak takut kena tinggal?"

Aku Terima Nikahnya adalah rakaman pengalaman penulis dalam membina damai pada sebuah kehidupan berumah tangga. Segalanya bermula dengan menilai cara diri memandang perkahwinan itu sendiri. Melihat perkahwinan sebagai medan untuk menerima, menjadikan kita sering gelisah dan hidup meminta-minta. Melihat perkahwinan sebagai medan untuk memberi, akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK yang tidak berkesudahan.

Diolah dalam gaya santai dan pendekatan bercerita, dengan dialog-dialog biasa yang merencahi kehidupan sekitar dunia rumah tangga, buku ini menjanjikan pengalaman membaca yang mengasyikkan. Suami mahupun isteri dibawa menghargai keunikan diri masing-masing, mengiktiraf kelebihan dan mengakui kelemahan, lalu belajar untuk saling memahami... demi menyempurnakan perjalanan sebuah rumah tangga berbekalkan syariat Allah dan sunnatullah.


p/s: mesti baca!


sumber: mphonline.com

No comments:

Post a Comment