Sunday, January 9, 2011

bgun mek...



Dalam ct hujung sem 3...aku selalu berulang alik p rumah tok aku...musim hujan mejadi penghalang kepada aku untuk berulang alik..p aku babilkan diri aku untuk berulang alik...sambil2 aku tolong tok aku mnguruskan kedai runcit...aku menjadikan diri aku sebagai penghbur hatiku yang rase borim sebab xley nk kuar p jalan2...hari demi hari...aku menjadi peneman yang setia untuk tok dan nenek aku..

Dari kecil lagi aku menjadi pujaan dan bahan manjaan keluarga kerana aku adalah cucu sulong seblah keluarga mak aku..ble aku tolong2 nenek aku..kerja yang paling aku malas sekali nk buat ialah kupas kulit bawang..sebab bawang nih bau ket..lau yang buruk tuh..paham2 lah..huhu..tp dalam cti nih aku ksian tgop mek aku duk wat sorg..aku pom tlong..sebab aku tahu mek aku pom sibuk untuk wat kerja len...sambil2 aku kupas kulit bawang..aku berbual2 ngan mek aku...aku suke cite sal aku duk kt mktb nih...mek aku nih sorg yng kelakar..bes ble bual2...

pagi sop lak...aku susun meggi dlam rak ngan mek aku..sambil2 susun..mek aku sopmo cite sal keluarga aku...aku manje ngan tok n nenek aku...mase skolah dlu...sopmo aku dapat baju..seluar..ble mek ngan tok aku bekenan..dye bli jer..pe yang dorg suke..pasti aku akn suke..sampaikan dyorg ley bace pe yang aku suke...bile aku nk blik rumah lak..pastinye mek aku akan kirimkan sayur2..coklat untuk adik2 aku...kesokkannye pulak...mek aku blikan aku beberape meter kain untuk aku wat baju melayu labuh..warne koko lmbut...aku pom tkjut gak..tibe2 mek aku blikan aku kain...dye cakap.."abe xdop lg kn warne nih?"...jwab aku "emmm"...

beberapa hari sebelum aku datang balik kt maktb nih...aku jarang sangt pg rumah mek..aku nk luangkan masa ngan adk2 aku...aku dapat bermain2 ngan adk2 aku..p shari sebelum aku p mktb...aku p rumah mek aku...mmg mcm nih stiap kali aku nk g mktb kne jumpa dye dlu..mak aku plak ajak mek g rumah pagi esok..

keesokannye...hari aku nk bertolak...mek ngan ayoh (atok aku) telah sampai kerumah aku..belum aku bngun pom dyorg da sampai...aku bersiap2kan dri...lpas siap tuh...abah aku p blikan nasi dagang kt dpan rumah aku..sempatlah aku makan sekali ngan mek n ayoh aku..da lme wse xmakan skali ngan mek n ayoh...aku sempat berbual2 sal baju yg mek pakai pada pagi tuh...mek ckap lah..bju niih..dye bli ngan org..org tu bawak mai bangkok lagi..mmg xda pom jual kt sni..mek mai rmah sbb nk tgok zalikha...ble ika sampai...mek aku suh nek rumah..nk bual2 ket...ika lah org ptama yg pnh jumpa ngan mek aku..sblum nih blum pnah aku bawak org pompuan jumpa ngan mek...

tu lah kali trakhir aku berjumpa ngan mek aku...aku xsngka smggu slpas aku sampai mktb...nnek aku sakit tenat...sekrg pom pd 9/1/11 msh dalam koma..aku harap2 mek masih kuat smgat mlawan pnykitnye...bgunlah mek...mek masih kuat..ya Allah..kuatkan lah mek untuk melawani penyakitnye...panjangkanlah umrnya ya Allah...

No comments:

Post a Comment